Slowaaks record sabreren

Op 30 april 2018 vestigde Miroslavovi Ballovi het Slowaakse record sabreren. Hij opende 65 champagneflessen in 39 seconden. Een schitterende prestatie. Misschien wel de beste serie-sabrage die ik ooit gezien heb.


Anders dan alle anderen slaat hij zijn sabel langs de zijkant van de fles. Op die manier kun je beter tegendruk geven met je andere hand. Je zou zeggen dat je sneller flessen omstoot, maar hij heeft ze behoorlijk dicht op elkaar staan en er gaat er niet één om.
Deze techniek is veelbelovend. Het is jammer dat hij niet meer flessen had.

Het record werd gevestigd in het kader van de festiviteiten - wijnfestival, jazz, dat soort heerlijkheden - rond de opening van het zomerseizoen in de stad Banská Bystrica in Slowakije.

Bron (in het Slowaaks): https://mybystrica.sme.sk/c/20815126/na-vinspacirke-padol-aj-rekord-v-sabrazi-foto-a-video.html

Mijn Slowaaks is slecht en dat van google translate matig, maar daar moest ik het mee doen. Het wijnfestival - ik weet niet zeker of 'festival' de juiste aanduiding is' wordt elk jaar georganiseerd door Vinspacirka of het is de naam van het festival. Ik vermoed in ieder geval dat het bruisende wijn betekent.
Het waren dan ook niet allemaal champagneflessen. De eerste 28 waren proseccoflessen van Villa Marcello. De rest was Mumm.

Miroslavi heeft zijn techniek sinds 2016 duidelijk verbeterd. Toen deed hij er 24 in een kleine 50 seconden. (En dat was al weer beter dan 2015 toen hij 16 flessen deed.)


bron: http://old.wineplanet.sk/blog/770_nas-somelier-prekonal-slovensky-rekord-v-sabrazi