Champagne in boeken: Mooi doodliggen van A.F.Th. van der Heijden (1/2)

        Voor Yulia's volgende bezoek kocht ik een fles Russische champagne, ook een beetje ter ere van Tsjechov. Ik vroeg haar de wrong niet meteen al los te gooien, en las haar de bewuste passage uit het verhaal voor. Ze vond de visie van Tsjechovs hoofdpersoon maar zozo.
        'Ingetogenheid,' zei ze uit de hoogte, 'staat voor jou dus gelijk aan hoerigheid. Gori, ik ben je zeer erkentelijk voor je openhartigheid. Weet je wat? Ik kom voortaan in negligé, dan ben ik veilig voor jouw bordeelfantasieën.'
        Bij die gelegenheid  trok ze de pin niet uit haar kapsel. Ze liet zich de mousserende wijn goed smaken, met een mysterieus spottend lachje om de mond, maar maakte geen aanstalten om 'aan boord te gaan,' zoals de gang naar de sponde eerder genoemd had.

Uit: Mooi doodliggen van A.F.Th. van der Heijden